You cannot copy content of this page
no comments

Kami hindu hormat lembu macam mak! india Malaysia ‘koyak’ tengok lembu disembel!h

Saya ingin menyeru masyarakat untuk saling menghormati tanpa melampaui batasan toleransi yang diamalkan di Msia selama ini.

Anda menghormati lembu seperti ibu atau ingin mempertuhankan apa sekalipun, itu adalah hak anda. Anda tidak mahu makan daging lembu, itu hak anda. Kami tak paksa anda makan atau semb*lih lembu bersama dengan Muslim pada Aidiladha.

Soal isu berkongsi video semb*elihan lembu, itu perbincangan lain. Hak masing-masing nak post apa di FB selagi tidak menyalahi undang-undang. Andai ada mana-mana pihak yang pos video dengan caption mengh!na mana-mana agama, maka saya sebagai Muslim juga tidak akan bersetuju.

Anda meminta Muslim menjaga sensitiviti anda yang tidak makan daging lembu kerana anda menganggapnya seperti ibu, bagaimana pula dengan sensitiviti masyarakat lain melihat beratus ribu biji buah kelapa dibuang dan gambar-gambar manusia yang dicucuk sana sini ketika perayaan yang dikongsikan di media sosial? Itu hak anda dan kami tidak pertikai selagi tidak melanggar undang-undang negara.

Masing-masing amalkan agama masing-masing dan jangan tak perlu masuk campur urusan agama orang lain & bagaimana mereka mengamalkan agama mereka. Muslim tak pernah masuk campur siapa bagi ajaran di kuil dan bagaimana anda harus beribadah, maka hormati hak Muslim beribadah ikut cara kami bukan cara anda.

Jagalah keharmonian negara dan mohon pihak berkuasa ambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang cuba menimbulkan kekacauan dengan menyentuh hak mana-mana penganut agama mengamalkan agama mereka.

ini susulan dari netizen india yang tidak berpuas hati dan telah update statusnya di media sosial mengenai ibadah hari raya haji

https://scontent.fkul16-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/68257409_2183781851732789_4587382082694545408_n.jpg?_nc_cat=1&_nc_oc=AQkGRheB8pRPlX8GIWmYJJqD9FF3xMg9D3nz7Te6yk2Bxy_I_ZJHX8Am7pJEaIyU-vs&_nc_ht=scontent.fkul16-1.fna&oh=621283283d8ece1ab080c7d8ce9d602b&oe=5DED1FA6

artikel diatas dikongsikan oleh Firdaus Wong Wai Hung

Antara Komen Netizen yang dapat kami kongsikan

Muhammad Nasrullah Tuhan jadikan lembu untuk dimakan bukan untuk dipuja sembah dengan menganggap macam ibu.

Abdul Karim Mhd Sarif Sejak kesultanan Melaka masyarakat melayu gotong royong buat ibadah Qurban dgn sembelih ternakan, biasanya lembu..Klu bukan qurban pun, setiap kali kenduri kahwin pun dibuat..Cuma mungkin skrg sudah jarang dibuat. Semua catering.Jadi join ibadah Qurban sangat mengimbau kenangan dan biasa dikongsi bersama..Selepas ratusan tahun jadi amalan di Tanah Melayu, tiba tiba dianggap tidak jaga sensitivi?
Hanya kerana perkembangan media sosial? Jadi yg salah itu media sosial, bukan urusan dan ibadah muslim..

Azhar Hj Kasim itu mak awk, bukan mak saye… kami korbankan haiwan ternakan bagi mdapat redha Allah, dapat mberi pada yang memerlukan. jgn kate mcm mak, tapi sebat suruh tarik kereta lembu.

Puan Jamie Kat tmpt sy ada sebuah kedai runcit india, kedai yg selalu sy beli brg utk beli bahan niaga. Tauke kedai ni sgt baik..Sehari sblm raya, sy p kedai dia. Dia tanya sy mau raya kan, mau daging lembu ka buat rendang, sy jual sama u rm32 saja sekilo..Sy gelak.. U lagi mau juai ka, kita esok sudah mau makan daging korban free saja maa.. Dia gelak bsr..

X ada pulak dia terasa hati atau rasis. Sbb kami saling faham memahami adat n agama masing2.. Selalu bergurau dah mcm shbt baik. Yg lain tu, mengapa perlu cari pasal benda yg dah berabad jd tradisi agama lain.. Dudo sini Malaysia baik2 suda lorr..

Mohd Haidil Jasmin Yg tweet tu poyo je tu ustaz.. Acah2 sgt.. India kt tmpt sy relax je same2 gotong royong sehari sblm aidil adha naikkn khemah n tmpt nk sediakan sembel!han.. Hari raya td ade rela india jaga lalu lintas lagi kt msjd.. Harmoni je.. Yg spesis poyo ni spesis dap je tu

 

Pengiklanan Berbayar!

Pinjaman mudah untuk kaum wanita sehingga RM30,000

Menteri PH rasic Hasut benci Melayu

Korang ada RM1 camni? meh jual kami beli dengan harga yang mahal!

Perhatian! inilah duit lama RM5 paling mahal serius kalau ada jual pada kami

Anda tiada kereta tapi nak buat GRAB? kami sediakan kereta untuk disewa & tunjuk ajar step by step hingga pandai PM SEKARANG

Reply