You cannot copy content of this page
no comments

Panggil isteri mama, ummi & ibu haram! umpama setubuhi ibu sendiri tapi…

Menjadi kebiasaan dalam masyarakat kita, setelah berkahwin pelbagai nama panggilan diberikan buat pasangan. Ada suami yang selesa panggil isteri dengan nama ‘Ibu, Mama, Ummi’ dan sebagainya. Terdapat sesetengah pihak yang berpendapat ia tak wajar dan boleh dikaitkan jatuh hukum Zihar.

Untuk penjelasan lanjut, jemput fahamkan perkongsian daripada Pendakwah Selebriti daripada rancangan Pencetus Ummah, Azman Syah Alias, 38 atau lebih dikenali PU Azman hukum berkaitan isu ini di laman instagramnya.

Berikut perkongsian tersebut;

Suami panggil isteri dengan panggilan yang biasa dipanggil dengan mahram seperti ummi, ibu. Adakah ianya jatuh hukum zihar?.

Apakah maksud zihar?

Zihar ialah menyamakan punggung atau mana-mana bahagian tubuh isteri dengan punggung atau mana-mana bahagian tubuh wanita yang haram dikahwini oleh suami selama-lamanya seperti ibu kandung suami.

Contoh suami cakap kat isteri, “Punggung awak sama macam punggung mak saya”.

Maka penyamaan ini dari sudut suami anggap haram isteri itu diset*buhi sebagaimana haram dia bersetubuh dengan ibu kandungnya.

Zihar pada zaman jahiliyyah dianggap sebagai bentuk talak.

Hukumnya HARAM dan berdosa besar.

Tapi, hari ni kalau ada suami panggil isterinya mama, ibu, ummi atau yang sewaktu dengannya, adakah panggilan ini sama dengan hukum zihar?.

Maka kena bandingkan hakikat zihar yang ada dalam syariat dengan budaya panggilan ni.

Sebahagian ulama mengatakan MAKHRUH kerana bimbang sama macam zihar.

Tapi sebahagian ulama lain mengatakan HARUS dan takder masalah sebab panggilan suami tu tak bermaksud menziharkan isteri kerana niat para suami ialah;

  • Panggilan kasih sayang.
  • Panggilan untuk mendidik anak-anak supaya panggil macam tu kat mak diorang.
  • Panggilan yang bermaksudkan isteri itu adalah ibu kepada anak-anak suami, bukan ibu kepada suami.

Kesimpulannya, suami BOLEH panggil isteri dengan panggilan di atas dengan syarat dan niat di atas dan tak jatuh hukum zihar.

Isteri juga boleh panggil suami dengan panggilan ayah atau abi.

Cik Man tak bahaskan tentang isteri panggil suami, sebab isteri tak pegang kuasa talak.

MW: Semoga perkongsian ini memberi penjelasan dan pencerahan bagi yang masih keliru dengan panggilan ini. Tiada masalah, hukumnya harus.

Sumber: Instagram PU_Azman

credit : mingguanwanita.my

 

 

 

Pengiklanan Berbayar!

Pinjaman mudah untuk kaum wanita sehingga RM30,000

Menteri PH rasic Hasut benci Melayu

Korang ada RM1 camni? meh jual kami beli dengan harga yang mahal!

Perhatian! inilah duit lama RM5 paling mahal serius kalau ada jual pada kami

Anda tiada kereta tapi nak buat GRAB? kami sediakan kereta untuk disewa & tunjuk ajar step by step hingga pandai PM SEKARANG

 

Reply