You cannot copy content of this page
no comments

Respon balas MARA potong bantuan kepada anak melayu yang belajar diluar negara

BERITA PALING SEDIH UNTUK BUMIPUTERA DI TANAH TUMPAH DARAH SENDIRI

Peruntukan dan jumlah pelajar ditaja MARA khusus pelajar bumiputera menambah ilmu di luar negara 2019 telah di potong sebanyak 75% berbanding tahun 2016.

Kerajaan PH juga menukar kuota tajaan JPA keluar negara kepada 60% pelajar CINA, 30% INDIA dan MELAYU muslim HANYAlah 20%.

#BubarParlimen

 

Mahacai PH kena tibai setelah pertahankan PH

Zawawi Tenggara Jangan cuba bodohkan orang…laporan 2019 hanya sampai bulan 5 saja…nanakala 2016 tu 12 bulan…jumlah 5 bulan nak banding 12 bulan memang lah kurang…
Jangan semua benda kau nak spin…

ini pula jawapan balas kepada damacai Zawawi Tenggara

Ramli Mat Said Zawawi Tenggara kerajaan ph rugi dlm saham rm 270 bilion dari 1800 mata turun kpda 1600 mata lebih kurang lh,( fakta)Ini pun spin jugak ker,pnb,felda,petronas,aset aset dlm negara byak telah dijual dn lain akan dijual,spin juga ker,100 hari dlm berjanji spin juga ker,Jawap dgn fakta aku nk tgok berapa pandai anda bolih jawap inj barang,Jgn merepek sdah,?

Ramli Mat Said Zawawi Tenggara siapa nk bayar blik kerugian rm 270 bilion ini,?

Shah Reza Abdullah Memang sampai 31 Mei 2019. Zawawi Tenggara kau percaya ke kalau sampai hujung 2019 angka2 tersebut akan melonjak melebihi aras 2018? Sebelum cakap orang bodoh sila check level kepekatan kebodohan awak tu. Terlalu pekat.

Muhd Faisal dari Menteri PH BABI BODOH smpai la Mahacai smua bodoh..Asl PH je bdoh..asl bodoh je PH…phuiiii

Dalilah Kassim Zawawi Tenggara kerana ko dah terlalu banyak minum air kencing otak dah jadi bengap samppsi apa pun ko. X leh nk fikir

Mohamad Azeri Muhamad Anwar Asalkan bodoh mesti macai PH. Macai cuma tengok pd tempuh masanya tapi tak tengok pd nilai tajaan. Utk maklumat macai, dari 2016 hingga 2018 nilai tajaan adalah RM350,000 setiap pelajar tapi pd 2019 sehingga bln Mei nilai tajaan hanya RM150,000 setiap pelajar. Ini menunjukkan setakat bulan Mei ini MARA bawah PH kebanyakkan menghantar pelajar belajar bukannya di negara maju

UPDATE RESPON BALAS MARA

KUALA LUMPUR: Majlis Amanah Rakyat (Mara) hari ini menafikan dakwaan kononnya berlaku pengurangan peruntukan pembiayaan pelajaran untuk pelajar cemerlang ke luar negara bagi tahun ini.

Mara menerusi satu kenyataan menegaskan, jumlah peruntukan RM2 bilion yang diluluskan kerajaan bagi program pinjaman pelajaran untuk 2019 adalah sama seperti tahun-tahun sebelum ini.

“Peruntukan ini digunakan untuk menaja pelajar yang mengikuti pengajian di semua peringkat dalam dan luar negara.

“Mara tidak menetapkan sebarang kuota penghantaran pelajar ke luar negara, tetapi penghantaran pelajar adalah berasaskan kepada bidang-bidang yang selari dengan keperluan guna tenaga negara,” menurut kenyataan itu.
ADVERTISING

Selasa lepas, media melaporkan Ketua Wanita Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) Asmah Razalli mendakwa terdapat pengurangan mendadak peruntukan dan kuota pelajar cemerlang tajaan Mara ke luar negara.

Menurut kenyataan itu, setakat ini jumlah pelajar tajaan Mara seramai 38,758 orang dan diunjurkan 50,000 pelajar menjelang akhir tahun ini. Sehingga Mei tahun ini, terdapat 1,535 pelajar tajaan Mara di luar negara menerusi program seperti Program Bakat Muda (YTP), Pelajar Cemerlang IPMA (IESP), Graduan Cemerlang (GrEP) dan Program Pembangunan Profesional (Pro-P).

“Sehingga hujung tahun ini, diunjurkan seramai 1,750 lagi pelajar akan dihantar ke luar negara yang menjadikan jumlah keseluruhan pelajar Mara di luar negara seramai 3,285 orang untuk 2019 yang melebihi jumlah pelajar tahun lepas,” menurut kenyataan itu.

Dalam pada itu, Mara menjelaskan pengurangan bilangan pelajar ke luar negara berbanding 2 tahun sebelum ini, disebabkan beberapa faktor termasuk kenaikan yuran pengajian sekurang-kurangnya 10% pada setiap tahun bagi pengajian dalam dan luar negara.

“Selain itu, pertukaran mata wang asing turut menyumbang kepada kenaikan kos yuran pengajian dan juga sara hidup kerana bayaran kepada pelajar dan institusi pengajian menggunakan mata wang negara tersebut,” katanya.

paling hot!!

Pinjaman mudah untuk kaum wanita sehingga RM30,000

Menteri PH rasic Hasut benci Melayu

Mahathir Offer PAS & UMNO serta Parti Melayu sertai PPBM lumpuhkan PH?

Video: tarian berah! di majlis Konvokesyen Pensijilan Kemahiran Malaysia

Video kelakar nyanyian Anwar Ibrahim yang buatkan ramai gelak terguling-guling

Jenazah wanita di tanam selama 13 tahun tak reput dan berbau wangi! inilah amalan ketika hidupnya

Video : Ceramah politik di kursus Haji oleh Mujahid

 

Reply